تکنیک Real – Time PCR و کاربردهای آن

بازدید کننده 1181 يكشنبه 26 تیر 1401 گروه: اخبار و مقالات
از 0 رای
0

تکنیک Real-time PCR جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها در طول فرآیند PCR است، بنابراین تقویت و تشخیص در یک مرحله واحد ترکیب می‌شود. این نتیجه با استفاده از انواع شیمی های مختلف فلورسنت به دست می آید، که غلظت محصول PCR را با شدت فلورسانس مرتبط می کند.

 

Real time pcr

 

در حالت کلی و بر اساس نظریه افراد متخصص در زمینه زیست، بیوشیمی و پلیمر، (PCR)  واکنش زنجیره ای پلیمراز فرآیندی برای تکثیر قطعات خاصی از DNA است. تکنیک Real-Time PCR روند تخصصی است که به یک واکنش PCR اجازه می دهد تا "در زمان واقعی" با پیشرفت واکنش، تجسم شود.

 

  • کاربرد تکنیک Real-Time PCR چیست؟
  • مزیت تکنیک Real-Time PCR چیست؟
    • پروتکل انجام تکنیک real-time pcr
    • Rt pcr مخفف چیست؟
  • تفاوت pcr و real time pcr

 

در این مقاله با بررسی تکنیک Real-time PCR با معرفی رابط‌های کاربردی و مزیت‌های این روش با شما همراه خواهیم بود. اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید مطالعه مقالات منتشر شده در مجله سایت به شما پیشنهاد می‌گردد.

خرید محصولات کپ و استریپ PCR

 

کاربرد تکنیک Real-Time PCR چیست؟

در این بخش برای آشنایی بیشتر با این تکنیک مروری بر نحوه عملکرد real-time pcr خواهیم داشت.

در شرایط پیشرفته و تخصصی تکنیک Real-Time PCR این امکان را فراهم می‌کند، که مقادیر کمی از توالی های DNA را در یک نمونه اندازه گیری کنیم.

 

پروتکل Real time pcr

 

PCR امروزه به ساختار بیولوژی مولکولی تبدیل شده است:

 

  • تجزیه و تحلیل بیان ژن در شاخه‌های : تحقیق سرطان / تحقیقات دارویی
  • تشخیص و مدیریت بیماری در حوزه‌ی: کمیت ویروسی
  • آزمایش مواد غذایی برای تشخیص درصد مواد غذایی GMO
  • پرورش حیوانات و نباتات در حوزه : شماره کپی ژن

 

لازم به ذکر است در آزمایش PCR از زمان پیدایش کاربردی تا به امروز، در زمینه های مختلف همانند کلون کردن ژن، نقشه‌برداری ژنی، تشخیص جهش‌ها، توالی‌یابی DNA و تعیین هویت افراد کاربردهای گسترده‌ای داشته‌است.

 

مزیت تکنیک Real-Time PCR چیست؟

علی رغم تجربه‌های دیگر در تکنیک  pcrدر روش Real-time PCR نیاز به این دستکاری‌ها داده‌ها و نتایج برطرف شده است. یعنی امکان دریافت گزارش در لحظه وجود داشته و همین موضوع از مزیت‌های این تکنیک است که خطر آلودگی را کاهش می‌دهد.

از دیگر مزایای کاربرد آزمایش Real-time PCR حساسیت آن در سنجش میزان بیان ژن‌هاست. به این معنی که به راحتی کپی از رونوشت مورد نظر هم تشخیص می‌دهد.

 

روش ریل تایم (Realtime PCR)

 

بیشترین سهم توسعه و پیشرفت روش‌هایی همانند Real-time PCR را امروزه می‌توان به ایجاد فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید در زمینه تجهیزات و نیز رنگ‌های فلوئوروسنت و وسایل تشخیص آن‌ها اختصاص داد.(چون توانایی تشخیص محصولات PCR را حین تولید در چرخه‌های متوالی، به صورت real-time را دارند.)

این تکنیک‌ها حتی امکان بررسی همزمان چندین ژن را فراهم می‌کنند. اما ایراداتی هم دارد که یکی از موارد بارز آن راه اندازی سخت ترش نسبت به PCR استاندارد است.

 

پروتکل انجام تکنیک real-time pcr

تکنیک Real-time PCR روشی بسیار محبوب در آزمایشگاه‌های تشخیصی میکروبیولوژی است. در واقع اصل اهمیت این روش در توسعه انواع مختلفی از تجهیزات و کیت‌های تجاری به منظور تشخیص سریع عفونت‌های ویروسی است.

اصل آزمایش PCR غالبا برای تعیین مقدار DNA در نمونه و داده‌های آزمایشگاهی مدنظر به کار می‌رود. این امر در بررسی پیشرفت عفونت‌های ویروسی با اندازه‌گیری میزان پاتوژن‌ها تاثیر بسزایی دارد.

 

Rt pcr مخفف چیست؟

تکینک Real-time RT-PCR که مخفف (Reverse transcription polymerase chain reaction) است، اخیرا بیش از پیش به عنوان وسیله‌ای برای سنجش میزان RNA مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تکنیک Real – Time PCR و کاربردهای آن

 

 

 

 

تفاوت pcr و real time pcr

تکنیک real time pcr در راستای تکامل روش سنتی pcr ابداع شده است. یکی از مهمترین تفاوت این روش‌ها راه پیدا کردن شیوه‌های تکنیکال و مدرن برای تحلیل داده‌های مختلف به جای روش‌های سنتی است.

که همین امر بر بالا رفتن میزان دقت، هدر نرفتن داده‌ها و نتیجه گیری سریع با درصد خطای کمتر تاثیر مستقیم دارد.

 


ارسال دیدگاه Post comments

با کارشناسان ما در تماس باشید