استرپتوزوسین استرپتوزوسین

استرپتوزوسین

از 0 رای
0
استرپتوزوسین
  • استرپتوزوسین

جهت اطلاع از موجودی و قیمت تماس بگیرید

استرپتوزوسین:

استرپتوزوتوسین یا استرپتوزوسین (INN، USP) (STZ) یک عامل ضد سرطانی آلکیله کننده طبیعی است که مخصوصاً برای سلولهای بتا تولید کننده انسولین لوزالمعده در پستانداران سمی است. این دارو در درمان برخی سرطان های جزایر لانگرهانس استفاده می‌شود و در تحقیقات پزشکی برای تولید یک مدل حیوانی برای افزایش قند خون و آلزایمر در دوز زیاد و همچنین دیابت نوع 2 یا دیابت نوع 1 با دوزهای کم متعدد استفاده می‌شود.


استرپتوزوتوسین توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سرطان متاستاتیک سلولهای جزایر لوزالمعده تأیید شده است. از آنجا که این ماده خطر سمیت قابل توجهی دارد و بندرت سرطان را درمان می‌کند، استفاده از آن عموماً محدود به بیمارانی است که سرطان آنها با جراحی برطرف نمی‌شود. در این بیماران، استرپتوزوتوسین می‌تواند اندازه تومور را کاهش داده و علائم را کاهش دهد (به ویژه کاهش قند خون به دلیل ترشح بیش از حد انسولین توسط انسولینوما). دوز معمولی 500 میلی گرم در متر مربع در روز با تزریق داخل وریدی، به مدت 5 روز است که هر 4-6 هفته تکرار می‌شود.

استرپتوزوتوسین به دلیل سمیت بالای آن برای سلول های بتا، در تحقیقات علمی مدت زیادی است که برای القای انسولیت و دیابت در حیوانات آزمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استرپتوزوتوسین همچنین برای مدل سازی بیماری آلزایمر از طریق از دست دادن حافظه در موش استفاده می‌شود.


با کارشناسان ما در تماس باشید