آشنایی با عملکرد سمپلر یا میکروپیپت

بازدید کننده 646 شنبه 01 مرداد 1401 گروه: اخبار و مقالات

سمپلر یا میکروپیپت از سری ابزار آزمایشگاهی با عملکرد مشابه هستند که برای برداشت یا جا بجایی مقدار معینی از مایعات کاربرد دارند.

در تعاریف علمی سمپلر از مهمترین و پرکاربرد ترین ابزار‌های قابل دسترسی در بخش های مختلف آزمایشگاه ها است. عمده کار این تجهیزات انتقال مایعات اندازه گیری شده و محلول‌های مورد آزمایش است.

  • اساس کار سمپلر یا میکروپیپت
    • انواع سمپلر یا میکروپیپت
    • کالیبراسیون سمپلر به چه معناست؟
  • چند نکته اساسی در نگهداری و کار با سمپلر یا میکروپیپت
  • نحوه خرید سمپلر یا میکروپیپت مناسب

 

امروزه جستجو واژه‌هایی مثل سرسمپلر، سمپلر چیست؟، انواع سمپلر، نحوه کار با سمپلر یا میکروپیپت و مواردی ازاین قبیل در بین افراد علاقمند به رشته‌های آزمایشگاهی و حرفه‌های مرتبط بسیار رایج است. در این مقاله از مجله آلیان تجهیز به بررسی عملکرد سمپلر یا میکروپییت پرداخته شده است.

 

سمپلر آزمایشگاهی یا میکروپیپت چیست؟

 

اساس کار سمپلر یا میکروپیپت

اساس کار سمپلر یا میکروپیپت‌ها مکانیکی است. به این شکل که عمل مکش و تخلیه با نیروی دست عمل صورت می‌گیرد. این امر خود نیازمند مهارت و تجربه است. باید به آرامی و با مهارت صورت گیرد در غیر اینصورت عملکرد دستگاه دچار مشکل شده و در نهایت احتمال اینکه اختلاف بین حجم کشیده شده و حجم تعیین شده زیاد گزارش شود، بالا می‌رود.

برای رفع خطاهای احتمالی اندازه گیری به روش مکانیکی، سمپلر الکترونیک بر خلاف دیگر سمپلرها بر اساس نیروی الکترونیکی عمل کرده و نیروی انسانی نقش چندانی در آن ایفا نمی‌کند و مکش و تخلیه در این میکروپیپت‌ها بر اساس تنظیمات دستگاه و بصورت یکنواخت صورت می‌گیرد.

 

سمپلر چیست

 

از لحاظ فنی کارکرد سمپلر ها در دو دسته قرار می‌گیرد. اولی که عمده میکروپیپت‌ها را شامل شده بر اثر جابه جایی هوا است، بگونه ای که فضای بین پیستون و مایع مورد نظر هوا وجود دارد. در واقع با جابجایی هوا سمپلر کار می‌کند.

عملکرد نوع دوم سمپلر به این شکل بوده که پیستون مستقیما با مایع در ارتباط است. این تجهیزات برای برای کار با محلول های غلیظ با ویسکوزیته بالا طراحی و تولید می‌شوند.

 

انواع سمپلر یا میکروپیت

سمپلر یا میکروپیپت در انوع مختلف با مصارف گوناگون تولید شده است. سمپلر ثابت (جا بجایی حجم معین و تعیین شده)، سمپلر متغییر (برای تعیین حجم بین کمترین و بیشترین) و در نهایت سمپلر چند کاناله (در دو دسته 8 و 12 کاناله بصورت همزمان و یکجا در رک ها) شامل این دسته بندی هستند.

 

کالیبراسیون سمپلر به چه معناست؟

در علوم آزمایشگاهی و نتیجه گیری داده‌های این علم: کالیبراسیون یعنی بدست آوردن اختلاف بین نتایج واقعی با میزان حجم مورد نظر انواع دستگاه‌ اندازه گیری است. بنابراین سمپلر یا میکروپیپت هم بعنوان یک وسیله آزمایشگاهی از این روند جدا نیست.

انواع سمپلر در آزمایشگاه نیاز به کالیبراسیون دوره ای داشته تا در صورت مشاهده اختلاف با معیارهای استانداردهای بین المللی و ملی، نسبت به رفع اختلاف اقدام شود. دلیل اصلی حساسیت بالای انجام کالیبراسیون جلوگیری از تاثیر این اختلاف در نتیجه گیری‌های کلی است.

 

سر سمپلر چیست

 

بر طبق استاندارد تعیین شده، برای کالیبراسیون سمپلر از روش وزن سنجی می شود. علاوه بر این، روش دیگری بنام رنگ سنجی وجود دارد که کنترل کیفی عملکرد سمپلر در آزمایشگاه را انجام می‌دهد.

امروزه کالیبره کردن سمپلر در شرکت‌هایی تحت عنوان آزمایشگاه کالیبراسیون که توسط مراجع ذیصلاح تایید صلاحیت شده انجام می‌شود. به این شکل که پس بررسی وضعیت سمپلر، گزارش کالیبراسیون را برای درخواست کنندگان تنظیم و ارسال می‌شود.

 

 

چند نکته اساسی در نگهداری و کار با سمپلر یا میکروپیپت

 

  • برای کاربرد انواع سمپلر در آزمایشگاه از پایه سمپلر استفاده شود.
  • با توجه به درصد کارایی و موارد مورد استفاده انواع سمپلر به صورت دوره‌ای و در زمان مشخص کنترل کیفی؛ سرویس و روغن کاری شوند.
  • توجه داشته باشید در هنگام جریان مایع درون سر سمپلر یا نوک سمپلر، به هیچ وجه در حالت افقی قرار نگیرد. (محلول وارد شفت سمپلر شده و ایراداتی مثل گرفتگی و عملکرد بد را به همراه دارد.)
  • در هنگام کار با رک، سمپلر را به آرامی و بدون ایجاد ضربه وارد سر سمپلر کنید، عدم توجه به این نکته اشکالاتی مثل کج شدن یا شکستگی سمپلر را به دنبال دارد.
  • در هنگام کار از فیکس شدن سر سمپلر در جایگاه اصلی (روی میکروپیپت) اطمینان حاصل شود تا به اصطلاح آزمایشگاهی سمپلر هوا نکشد.

 

انواع سمپلر یا میکروپیت آزمایشگاهی

 

عدم تاکید و توجه به هر کدام از نکات مطرح شده علاوه بر از بین رفتن کیفیت سمپلر یا میکروپیپت بر نتایج آزمایشگاهی تاثیر نامطلوبی دارد.

 

نحوه خرید سمپلر یا میکروپیپت مناسب

در راهنمای خرید سمپلر یا میکروپیپت داشتن شناخت کافی در خصوص انواع ابزار آزمایشگاهی یک شرط اساسی است. علاوه بر این در نظر داشتن نکات تایید شده در این بخش خالی از لطف نیست.

  • توجه داشته باشید برند‌های معتبر و معروف در بازار را برای خرید انتخاب کنید.
  • شاید هزینه اولیه بالایی را به همراه داشته باشد اما طول عمر و کارایی بالاتر و کیفیت عملکردی بهتری بر خلاف مارک‌های ضعیف و تقلبی دارند.
  • میکروپیپت یا سمپلر دارای گواهی کالیبراسیون شرکتی باشد.
  • برای آزمایش‌های مهم و حساس از سمپلر ثابت به دلیل بالا بودن دقت نسبت به سمپلر متغیر استفاده شود.
  • شرکت‌های سازنده استاندارهای تعیین شده بین اللملی را برای تولید سمپلر داشته و کد رنگ استاندارد برای استفاده سرسمپلر را داشته باشند.
  • در نهایت توجه داشته باشید خدمات پس از فروش و تامین قطعات در صورت خرابی توسط سازنده یا فروشنده تامین گردد.

ما در شرکت آلیان تجهیز با در نظر داشتن معیارهای کیفی بالا بهترین نوع تجهیزات آزمایشگاهی خصوصا سمپلر یا میکروپیپت را به شما پیشنهاد می‌دهیم.


با کارشناسان ما در تماس باشید