سواب یا سواپ آزمایشگاهی چیست و چه کاربردی دارد؟

بازدید کننده 2702 چهارشنبه 23 آذر 1401 گروه: اخبار و مقالات
از 0 رای
0

سواب یا سوآپ آزمایشگاهی یک چوب بلند و باریک است که در سر خود دارای پنبه‌ است.شکل مشابه گوش پاک کن دارد که یک سر آن برای کشت دادن انواع نمونه‌های بر روی محیط کشت کاربرد دارد.

انواع سوآپ آزمایشگاه برای نمونه برداری از زخم‌ها و عفونت‌های بدن انسان به کار برده می‌شوند. در واقع سواب یا سواپ آزمایشگاهی از یک اپلیکاتور دسته پلاستیکی جامد تشکیل شده است، که می تواند به اشکال مختلف آناتومیکی ساخته شود.

 

سواب یا سواپ آزمایشگاهی

 

این وسیله آزمایشگاهی در انواع مختلفی طراحی و تولید شده است. در این مقاله از مجله سایت عالیان تجهیزآزما علاوه بر معرفی انواع سوآپ آزمایشگاه، مصارف کاربردی و طریقه استفاده از سواپ آزمایشگاهی را بررسی می‌کنیم.

 

سوآپ ازمایشگاهی چیست؟

سواپ از یک پایه ی بلند چوبی و یک سر پنبه ای تشکیل شده است. سر پنبه ای این وسیله آزمایشگاهی از خاصیت استریل برخوردار است. برخی از نمونه های سواپ یا سواب آزمایشگاهی دارای بدنه ای فلزی است که به آنها سوآپ های داکرون  یا سواپ فلزی گفته می شود.

 

سواپ پزشکی

 

برخی از سوآپ ها نیز در ساختار انتهایی دارای جنس های متنوعی می باشند. برای مثال در برخی نمونه های این وسیله از الیاف ریون استفاده شده است که به آنها سوآپ های ریونی گفته می شود. در ادامه علاوه بر کاربرد سواب با انواع سواپ آزمایشگاهی آشنا می‌شویم.

 

کاربرد اصلی سوآپ آزمایشگاهی

یکی از فواید تولید انواع سواپ آزمایشگاهی این است که نمونه گیری و انتقال صحیح با سواب با کمترین احتمال آلوده شدن نمونه با فلور طبیعی باکتریال بدن انجام می‌شود و  موجب افزایش صحت و اطمینان کار آزمایشگاه در شناسایی پاتوژن ها می شود.

در این بخش دیگر مصارف کاربردی سواب یا سواپ آزمایشگاهی را به شرح ذیل دسته بندی کردیم:

 

  • سوآپ آزمایشگاهی متشکل از دسته چوبی و سر پنبه ای است.
  • از سواب در پزشکی و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استفاده می‌شود.
  • از سواپ در آزمایشگاه های پزشکی برای برداشتن نمونه جهت کشت استفاده می‌شود .
  • هر بسته سواب یا سواپ آزمایشگاهی 100 عدد است.
  • اصولا سواب پنبه های استریل به جای پنبه استفاده می شود تا نمونه بافت های ملتهب و ترشحات حلق، نازوفارنکس، چشم، گوش، رکتوم یا زخم جمع آوری شود.
  • نمونه سواپ آزمایشگاهی اصولا برای شناسایی پاتوژن‌ها یا ناقل‌های بدون علامت انواع خاصی از ارگانیسم های سرایت بیماری کاربرد دارد.
  • از انواع سواپ ریونی نمونه برداری ادرار و سایر ترشحات بدن انسان ها می توان استفاده می‌شود.
  • از انواع سواپ برای نمونه برداری در صحنه‌های جنایی و پلیسی استفاده می‌شود.
  • از دیگر مصارف کاربردی انواع سواپ آزمایشگاهی می‌توان به نمونه برداری از بیماران ناقل بیماری مسری اشاره داشت.

 

انواع سوآپ آزمایشگاهی

نوع سواب به بخشی از بدن بستگی دارد که قرار است نمونه گیری شود و این نمونه ها در انکوباتور کشت میشود.برای مثال، سواب با نوک پنبه ای برای گرفتن نمونه نازوفارنکس استفاده می شود.

 

انواع سواب یا سواپ آزمایشگاهی

 

اما نوع و جنس ساختاری سواپ یا سواب نیز در دسته بندی آن تاثیر گذار است، در این بخش معرفی مختصری بر انواع سواپ خواهیم داشت.

 

سواپ داکرون (فلزی) چیست؟

سواپ داکرون یا فلزی به دلیل جنس ساختاری این وسیله آزمایشگاهی به این نام شناخته می‌شود. البته این نوع سواپ از یک جنس ماده پلی اتیلنی است که در انواع مختلفی در تولید این سواپ استفاده می‌شود.

 

سواپ پنبه‌ای و کاربرد آن

از دیگر نوع سواپ می‌توان به سر پنبه ای اشاره داشت که بیشترین حجم کاربردی آن به استفاده در محیط‌های جنایی برای نمونه برداری و انتقال به محیط کشت و تکمیل اطلاعات یک پرونده بر می‌گردد.

علاوه بر آن برای تشخیص آزمایشگاهی  DNA و PCR نیز از این نوع سواپ استفاده می‌شود.

 

سواپ ریونی چیست؟

این نوع سواپ مانند ریون و پنبه حالت نرم و جاذبی دارد. به دلیل قیمت مواد تولید کننده و احتمال تاثیر جنس سر سواپ بر وضعیت نمونه‌ها، اصولا از این نوع سواپ آزمایشگاهی کمتر استفاده می‌شود.

 

چند نکته مهم برای استفاده از سواپ یا سواب آزمایشگاهی

زمان گرفتن نمونه با سواب دقت کافی داشته و بعبارتی هوشیار باشید ،توجه به نکات زیر در سلامت شرایط نگهداری نمونه و صحت آزمایش تاثیر بسزایی دارد:

سوآپ آزمایشگاهی برای نمونه برداری از میکروفلورهای مکان‌های مختلف به کار می‌رود و دارای دو قسمت است، یک قسمت پشمی و یک قسمت چوبی تشکیل شده است.

این وسیله برای پخش‌ کردن نمونه باکتری روی محیط جامد و گرفتن نمونه زیستی از بدن افراد و انتقال باکتری بدون اهمیت دادن به مقدار آن مناسب است .اما برای آزمایش‌ هایی که مقدار باکتری در آن‌ ها مهم است، اصلاً مناسب نمی‌باشد.

همچنین سواب یا سواپ را بعد از یک‌ بار استفاده بایستی دور بیندازید،در هنگام برداشتن سوآپ از بسته مواظب باشید که ما بقی سوآپ‌ها از شرایط استریل خارج نشود .پس از گرفتن نمونه، سواب فوراً در لوله استریل محفظه آن قرار داده می شود.

در آخر برای درستی لوازم آزمایشگاهی مجهز، تخصصی و انواع شیشه آلات آزمایشگاهی(لام آزمایشگاهی) می‌توانید از بخش محصولات سایت عالیان تجهیز آزما اقدام کنید.

 

 


ارسال دیدگاه Post comments

با کارشناسان ما در تماس باشید