کنترل کیفی سمپلر به روش وزن سنجی

بازدید کننده 601 چهارشنبه 13 مهر 1401 گروه: اخبار و مقالات
از 5 رای
5

یکی از بخش‌های مهم دستورالعمل سمپلر رعایت اصول و کنترل کیفی این وسیله در هنگام انجام آزمایش است. کنترل دقت، صحت و کنترل کیفی سمپلرهای متغییر اقداماتی است که در این زمینه انجام می‌شود.

هر کدام از این اقدامات در روند کنترل کیفی سمپلر از یک سری فرمول‎ها و روش‌های اندازه گیری تبعیت می‌کند که نیاز به دانش و تخصص خاص خود دارد. کنترل کیفی سمپلر به روش وزن سنجی یکی از مواردی است که افراد درروند عملکرد سمپل برای گزارش گیری بسیار مورد بررسی قرار می‌دهند.

 

فرم کنترل کیفی سمپلر

 

در این مقاله از مجله عالیان تجهیز آزما سعی داریم به این سوال پر تکرار نحوه کنترل کیفی سمپلر به روش وزن سنجی بصورت مختصر اما کارآمد پاسخ دهیم.

 

 

کنترل کيفی سمپلر

بررسي دقت و صحت (کنترل کیفی) سمپلرهاي دستي 3 تا 4 بار در سال توصيه شده که انجام حداقل دوبار الزامی آن الزامی است.

اصولا کنترل کیفی سمپلر به روش  وزن سنجی و رنگ سنجي قابل انجام است . به علت نداشتن دسترسی به ترازوهائي با حساسيت كافي در آزمايشگاه‌هاي معمولی براي كنترل سمپلر( تا يك صدم ميلي گرم) ، روش رنگ سنجي تحت شرايط موجود قابل اطمينان تر است.

 

کنترل کیفی سمپلر به روش وزن سنجی

 

در روش رنگ سنجی دقت و صحت عملکرد سمپلر با استفاده از يك محلول رنگي با جذب پايدار در طول زمان (مثل رنگ سبزخوراكي در طول موج 620- 630 نانومتر و يا پارانيتروفنل در طول موج 401-405 نانومتر) كنترل مي شود.

 

 

کنترل دقت (accuracy) کنترل کیفی سمپلر

یکی از روش‌های اندازه گیری بسیار رایج در کنترل کیفی سمپلر به روش وزن سنجی و دیگر روش‌ها بررسی و اندازه گیری دقت پارامتر ها برای دسترسی به یک نتیجه صحیح و مطلوب است. این روش از فرمولاسیون خاص خود برخوردار بوده و توسط افراد متخصص انجام می‌شود.

 

 

کنترل صحت (precision) کنترل کیفی سمپلر

دیگر پارامتر کاربردی در اندازه گیری و کنترل کیفی سمپلر به روش وزن سنجی و سایر بررسی صحت داده‌ها و اندازه‌های به دست آمده با روش‌های تکنیکال است. این بررسی و آنالیز همانند روش قبل از مراحل تعیین شده و فرمول خاصی برخوردار است.

در نهایت اندازه‌های به دست آمده برای تعیین درصد خطا و نتیجه نهایی استفاده می‌شود.

 

 

نكاتی که هنگام کار با سمپلر باید رعايت شود

یکی از اصول ابتدایی کنترل کیفی سمپلر رعایت روش صحیح کار با این وسیله آزمایشگاهی است. در قالب همین مطلب چندین نکته را در این خصوص بررسی می‌کنیم.

 

  1. 1.اتصال محكم سر سمپلر اطمینان حاصل کنید.
  2. 2.سمپلر در زمان مكش عمود نگهدارید.
  3. 3.اصول تخليه محلول با تماس انتهاي نوك سمپلربه جداره ظرف با زاويه 10 تا 40 درجه را رعایت کنید.
  4. 4.دكمه را به آرامی در زمان پر ويا خالي كردن محتويات نوك سمپلر رها کنید.
  5. 5.كناره هاي خارجي نوك سمپلر پس از انجام مكش به جداره هاي فوقاني لوله به منظور حذف قطرات خارجي نوك سمپلر بکشید. (يا در صورت نياز خشك كردن قطرات باقي مانده در بخش خارجي نوك سمپلر به كمك پارچه اي بدون پرز)
  6. 6.محلول را پس از توقف اول (پائين آوردن دكمه كنترل تا مرحله اول) و تامل 3-1 ثانيه و سپس پايين آوردن دكمه تا توقف دوم تخليه کنید.

 

 

اهمیت کنترل کیفی سمپلر

اندازه گیری نتایج به دست آمده در یک آزمایش برای تایید نهایی و کنترل کیفی ابزار استفاده شده یک تکنیک رایج است. از این کنترل کیفی سمپلر به روش وزن سنجی و رنگ سنجی هر دو برای دسترسی به نتایج صحیح و نزدیک به واقعیت داده‌های آزمایشگاهی طراحی و اجرا می‌شود.

وسایل آزمایشگاهی همانند سمپلر را می‌توانید با مشاوره دقیق از سایت عالیان تجهیز آزما به صورت مناسب و با کیفیت بالا خرید کنید.


ارسال دیدگاه Post comments

با کارشناسان ما در تماس باشید