محیط کشت میکروبی

بازدید کننده 546 شنبه 22 مرداد 1401 گروه: اخبار و مقالات
از 5 رای
5

محیط کشت میکروبی مخلوطی از موادی است که رشد و تمایز، میکروارگانیسم ها را تقویت و حمایت می کند. محیط کشت میکروبی حاوی مواد مغذی، منابع انرژی، عوامل محرک رشد، مواد معدنی، فلزات، نمک های بافر و عوامل ژل کننده (برای محیط های جامد) است.

فرمولاسیون پیچیده محیط کشت میکروبی نتایج آزمایش میکروبیولوژیکی دقیق، قابل تکرار و تکرارپذیر را تضمین می کند. محیط های کشت هنوز استاندارد طلایی در صنایع دارویی و غذایی و آشامیدنی برای شمارش و شناسایی میکروارگانیسم ها هستند.

 

محیط کشت های روتین و کاربرد آنها

 

در این مقاله علمی از مجله سایت توزیع کننده تجهیزات آزمایشگاهی عالیان تجهیزآزما سعی داریم شما را با ماهیت محیط کشت میکروبی آشنا کنیم.

اگر شاغل به رشته‌های آزمایشگاهی هستید یا برای شروع کار در این حوزه نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی

دارید می‌توانید با ورود به محصولات سایت عالیان تجهیز از فروش اقلام آزمایشی این مجموعه دیدن کنید.

 

سه نوع اصلی محیط کشت میکروبی (میکروبیولوژیکی) کدامند؟

محیط کشت میکروبی را می توان به صورت مایع (آبگوشت)، جامد (صفحات آگار) یا نیمه جامد (عمیق) تهیه کرد. محیط جامد و نیمه جامد حاوی یک عامل جامد کننده مانند آگار یا ژلاتین است.

بسته به مقدار و مقدار این ماده، محیط ها سه نوع هستند:

  • محیط مایع (آبگوشت). محیط های مایع (براث) مانند براث مواد مغذی، براث سویا تریپتیک یا براث گلوکز که بدون استفاده از آگار آگار تهیه می شوند. ...
  • محیط نیمه جامد:
  • محیط جامد.

 

2 نوع محیط برای رشد میکروب ها چیست؟

رایج ترین محیط رشد برای میکروارگانیسم ها، براث های غذایی (محیط غذایی مایع) یا محیط براث لیزوژنی هستند.

 

لیست محیط های کشت میکروبی

 

 محیط‌های مایع اغلب با آگار مخلوط می‌شوند و از طریق یک پخش‌کننده رسانه استریل در ظروف پتری ریخته می‌شوند تا جامد شوند. این صفحات آگار محیط جامدی را فراهم می کنند که میکروب ها را می توان روی آن کشت داد.

 

دلیل کاربرد آگار در محیط های کشت میکروبی

یکی از دلایل بازر کاربرد آگار در محیط کشت میکروبی ماهیت خود یک جزء آسپتیک و جامد کننده است که آن را به یک کاندید ایده آل برای استفاده در میکروبیولوژی تبدیل می کند. تکنسین ها باید از آگار برای ایجاد محیط کشت خود استفاده کنند. آگار با مواد مغذی مخلوط می شود تا شرایط عالی برای رشد یک میکروارگانیسم ایجاد شود.

 

اجزای اساسی محیط میکروبی

هر محیطی برای کشت باکتری ها باید نیازهای اساسی تغذیه ای خاصی را فراهم کند، که شامل (1) منبع کربن است که ممکن است به عنوان منبع انرژی نیز عمل کند. (2) آب؛ (3) منبع نیتروژن؛ (4) یک منبع فسفات؛ و (5) مواد مغذی معدنی مختلف، مانند آهن و منیزیم.

 

محیط کشت میکروبی چگونه تهیه می شود؟

تهیه محیط کشت میکروبی : مقدار مورد نیاز محیط خشک شده یا مواد جداگانه با هم زدن مداوم و سپس حرارت دادن (در صورت لزوم) در آب مقطر حل می شود. محیط های حاوی آگار باید قبل از حرارت دادن به اندازه کافی با هم زدن مناسب خیس شوند.

 

انواع محیط کشت باکتری pdf

 

در واقع آماده سازی محیط کشت میکروبی فرآیند مخلوط کردن مواد مغذی، عوامل برای بافر و حفظ تعادل اسمزی و همچنین بازدارنده ها یا شاخص های انتخابی برای ایجاد آگار یا آبگوشت است که از رشد و تمایز میکروارگانیسم ها پشتیبانی می کند. آماده‌سازی محیط کشت میکروبی یک کار معمول در پایش منظم فساد و میکروب‌های بیماری‌زا در آزمایش‌های میکروبیولوژیکی است.

 

ویژگی یک محیط کشت میکروبی مناسب

محیط کشت میکروبی باید شرایط رشد بهینه را برای همه یا انواع خاصی از میکروارگانیسم ها فراهم کند. ترکیب دقیق یک محیط به گونه ای که کشت می شود و هدف کاربرد بستگی دارد. PH متوسط باید بسته به میکروارگانیسم ها تنظیم شود.

 

تهیه محیط کشت میکروبی در خانه

 

محیط های کشت میکروبی بر اساس پارامترهای مختلفی مانند ترکیبات شیمیایی، ماهیت فیزیکی و عملکرد طبقه بندی می شوند. انواع رسانه های تعریف شده توسط این پارامترها در زیر توضیح داده شده است.

 

چرا از محیط کشت در میکروبیولوژی استفاده می شود؟

محیط کشت برای اکثر آزمایشات میکروبیولوژیکی از اهمیت اساسی برخوردار است: به دست آوردن کشت های خالص، رشد و شمارش سلول های میکروبی، و کشت و انتخاب میکروارگانیسم ها.

 بدون محیط کشت میکروبی با کیفیت بالا، امکان دستیابی به نتایج آزمایش میکروبیولوژیکی دقیق، قابل تکرار و تکرار کاهش می یابد.

امروزه مجموعه عالیان تجهیز آزما نمایندگی عرضه کالا‌های آزمایشگاهی (از مواد شیمیایی گرفته تا تجهیزاتی مثل میکروتیوب، سرسمپلر، شیشه آلات آزمایشگاهی، پلیت، فلاسک، فالکون، سواپ، آگارز و مواردی از این قبیل  ) را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

واردات اقلام آزمایشگاهی (Real time PCR، Global Roll، سانیفیکو (Sanifico)، رول مد، مرک (MERCK)، سولاربایو(Solarbio)) در مجموعه عالیان تجهیز آزما شرایط خرید و عرضه این قبیل کالا‌ها آسان و امکان تهیه آن‌ها برای شما فراهم کرده است.


ارسال دیدگاه Post comments

با کارشناسان ما در تماس باشید