میکروتیوب چیست؟

بازدید کننده 638 دوشنبه 31 مرداد 1401 گروه: اخبار و مقالات
از 0 رای
0

میکروتیوب چیست؟ یکی از سوالات رایجی بوده که در بین افراد علاقمند به آشنایی با اقلام آزمایشگاهی بسیار مطرح است. ترکیبی کلمه میکرو با تیوب تا حدودی نشان‌دهنده کاربرد این وسیله آزمایشگاهی را بیان می‌کند. میکروتیوب یعنی لوله و ظرف پلاستیکی کوچکی که برای نگهداری نمونه‌های جزئی استفاده می‌شود.


انواع سایز میکروتیوب قابل استفاده در دستگاه های میکروسانتریفیوژ در آزمایشگاه ها بوده و کاربرد دارد. در این مقاله از مجله عالیان تجهیز آزما به مفهوم کاربردی میکروتیوب آشنا شده و انواع آن را معرفی می‌کنیم.

 

  • میکروتیوب چیست؟
  • انواع میکروتیوب از نظر ساختار
  • قیمتمیکروتیوب
  • معرفی میکروتیوبرنگی

 

انواع سایز میکروتیوب، قیمت میکروتیوب، خرید میکروتیوب، میکروتیوب رنگی، میکروتیوب چیست، میکروتیوب اپندورف، رک میکروتیوب، میکروتیوب 2 میلی لیتر از جمله مواردی است که در خصوص کسب اطلاعات درباره این وسیله آزمایشگاهی در بین کاربران جستجو می‌شود.

 

میکروتیوب چیست؟

میکروتیوب یکی از اقلام آزمایشگاهی پر مصرف است. میکروتیوب‌ها را از نظر ظاهری می‌توان آن‌ها را لوله‌هایی مخروط شکل تشبیه کرد. این وسیله آزمایشگاهی از جنس پلاستیک و از ترکیب پلیمری یعنی پروپیلن بوده و از اجزای اصلی آن می‌توان به درب پلی اتیلنی اش اشاره داشت.

درب میکروتیوب به دو صورت چسبیده به بدنه یا مجزا جایگذاری شده و به راحتی قابل باز و بسته شدن است. این درب به قفل ایمنی نیز تجهیز شده است. هدف اصلی طراحی درب برای میکروتیوب جلوگیری از بیرون ریختن نمونه در هنگام عمل سانتریفیوژ است.

درب میکروتیوب به صورت تخت و محدب و در دو نوع طراحی و ساخته شده است. استفاده و کاربرد نوع درب محدب به دلیل اینکه تبخیر ماده درون آن با احتمال کمتری وجود داشته بیشتر است.

*نکته: صدای کلیک شنیده شده در هنگام بستن درب میکروتیوب نشانه چفت شدن آن است.

 

رک میکروتیوب

قفسه‌های نگهدارنده میکروتیوب در آزمایشگاه را رک می‌نامند. انواع رک میکروتیوب با اندازه و طراحی مختلف و عمدتا از جنس پلی پرولین تولید و عرضه می‌شوند. بر اساس نیاز یک آزمایشگاه می‌توان از رک‌های یک طرفه، دو طرفه در دار یا بدون در برای نگهداری میکروتیوب‌ها استفاده کرد.

امکان گذاشتن روی هم آن‌ها برای استفاده بهینه از فضای آزمایشگاه وجود دارد. برای شناسایی آسان نمونه‌ها در طراحی انواع رک میکروتیوب از ترتیب حروف الفبا یا اعداد در هر ردیف استفاده شده است.

همین طور مدل خاصی از انواع رک تولید شده که برای نگهداری و ذخیر سازی نمونه‌ها مشخصی در فریزر مناسب است. از دیگر قابلیت‌های خوب انواع رک میکروتیوب می‌توان به قابل حمل بودن آن اشاره داشت.

 

انواع میکروتیوب از نظر ساختار

ساخت میکروتیوب در دو نوع استریل و غیر استریل رایج است. اصولا میکروتیوب‌ها را از نظر سایز و استریل بودن تقسیم بندی می‌کنند.

از مهمترین ویژگی میکروتیوب‌ها می‌توان به استریلیزاسیون اشاره داشت. نگهداری نمونه‌های بسیار حساس مثل DNA که در صورت جزئی ترین آلودگی‌ها آزمایش PCR‌شان واقعی نمی‌شود، اصولا در این تیوب‌های استریل کوچک است.

علاوه بر این از میکروتیوب استریل برای نگهداری آزمایشات باستان شناسی و پزشکی قانونی نیز که نتیجه آن‌ها از حساسیت بالایی برخوردار بوده و مدام در معرض آلودگی هستند، استفاده می‌شود.

در ادامه نمونه‌هایی که حساسیت کمتری دارند، درتیوب‌های غیر استریل که در سایز‌های مختلفی هستند نگهداری می‌شوند.

 

انواع سایز میکروتیوب

سایز میکروتیوب‌ها بر اساس میزان حجم از نمونه‌ای که نگهداری می‌کنند به صورت زیر دسته بندی می‌شود.

  • کمترین حجم میکروتیوب 0.1 میلی لیتری (به صورت استریپ)
  • حجم 0.2 میلی لیتری
  • حجم 0.5 میلی لیتری
  • حجم 1.5 میلی لیتری
  • بیشترین حجم 2 میلی لیتری

 

معرفی میکروتیوب رنگی

میکروتیوب‌ها در رنگ‌های مختلفی ساخته اما نوع شفاف و بی رنگ‌ آن از همه پرکاربرد تر است. اما در بیشتر مواقع از میکروتیوب رنگی برای ترکیبات حساس به نور و همچنین پارامترهای خونی و ویتامین‌ها استفاده می‌شود.

میکروتیوب رنگی با طیف رنگ‌های سبز، آبی، قرمز، زرد و قهوه ای تولید و در بازار عرضه می‌شوند. مزیت استفاده از میکروتیوب رنگی در این است که در صورتی که اطلاعات مندرج روی لوله پاک شود بازهم قابل شناسایی خواهد بود.

 

قیمت میکروتیوب

میکروتیوب‌ها که اصولا با نام تجاری و پسوند میکروتیوب اپندورف در ابعاد، حجم و انواع محتلف تولید شده اند، با قیمت‌های متنوعی خرید و فروش می‌شوند. یک بار مصرف بودن انواع میکوتیوب و ساختار این وسیله باعث شده که با قیمت نسبتا ارزانی عرضه شود.

در بخش محصولات سایت عالیان تجهیز آزما می‌توانید وضعیت قیمت و نحوه خرید اینترنتی این وسیله آزمایشگاهی را مشاهده کنید.


ارسال دیدگاه Post comments

با کارشناسان ما در تماس باشید