سوزن خونگیری سوزن خونگیری

سوزن خونگیری

از 0 رای
0
سوزن خونگیری
  • سوزن خونگیری

جهت اطلاع از موجودی و قیمت تماس بگیرید

سر سوزن:
• انواع سوزن‌های خونگیری ساده ،فلش بک،پروانه ای
• اندازه ی سوزن کاتتر ها از G۱۴ تا G ۲۴
• اندازه ی سوزن سرنگ ها از G ۱۰ تا G ۳۴

 

سر سوزن :
سرسوزن‌های خونگیری همراه با هولدر برای انتقال خون از ورید به درون لوله خونگیری استفاده میشود.

انواع سوزن‌های خونگیری:
1- سوزن های ساده
2- سوزن های فلش بک
3- سوزن های خونگیری پروانه ای

برای خونگیری میبایست سوزن (نیدل) مناسب انتخاب شود. سوزن ها از نظر اندازه و قطر تفاوت داشته و دارای سرپوش های رنگی ویژه می باشند.
سوزن کاتتر ها از G۱۴ تا G ۲۴ و سوزن سرنگ ها از G ۱۰ تا G ۳۴ هستند.

G یا درجه به چه معناست؟
G همان درجه (Gauge) است که اندازه آن با قطر سوزن رابطه عکس دارد . هرچه شماره G سوزن بزرگتر باشد، سوراخ آن نازکتر میباشد.
برای مثال اندازه سوزن سرنگ انسولین G ۳۰ (زرد کمرنگ)، سوزن سرنگ ۲ میلی‌لیتری G ۲۳-۲۴ ( آبی رنگ)، سوزن سرنگ ۵ میلی لیتری G ۲۱ – ۲۲ (سبز و خاکستری رنگ)، سوزن سرنگ ۱۰میلی لیتری، G ۱۹ – ۲۰ (زرد رنگ) و سوزن سرنگ آسپیراسیون مغز استخوان و سوزن ست های اهدا و تزریق خون، G ۱۶ – ۱۸ ( بی رنگ) هستند.
سوزنی که برای نمونه گیری با لوله های خلا استفاده می‌شود، دو سوی آن تیز است (سوزن های چند نمونه)، سوزن از یک سو وارد رگ شده و از سوی دیگر وارد سرپوش لوله های خلا می‌شود.

اندازه مناسب سوزن
سوزن های با شماره های G۱۹ – ۲۲ بیشترین اندازه های مورد استفاده در خونگیری های معمول هستند. سوزن های با اندازه G ۲۰ – ۲۳ برای خونگیری از سیاهرگ هستند، و سوزن های استاندارد برای لوله های خلاء با قطر ۲۱ یا 22، و طول 1 تا 1.5 اینچ هستند.
سوزن با اندازه G 20 انتخاب معمول برای بزرگسالان با سیاهرگ های طبیعی است. با این وجود اگرچه سوزن با شماره ۲۰ جریان سریع تر خون را امکان پذیر می سازد، ولی استفاده روتین و روزمره از آن توصیه نمی‌شود. چراکه ممکن است باعث کولاپس سیاهرگ شوند. بنابراین اگر سیاهرگ ها به آسانی فرو خوابیده (کلاپس) می‌شوند، سوزن شماره ۲۱ ترجیح داده می‌شود.
کودکان و بیماران با رگ های کوچک ممکن است نیاز به سوزن های G ۲۳ ،با طول 3.4 اینچ داشته باشند. لوله های خلا با حجم کم باید با سوزن های کوچک به کار گرفته شوند، چراکه استفاده از یک سوزن برای یک لوله خلاء بزرگ می تواند باعث شود هنگامی که خون از مجرای کوچک سوزن توسط خلاء لوله‌های خونگیری کشیده می‌شود، همولیز رخ دهد.


با کارشناسان ما در تماس باشید